Bayramda Ne Yesek?

13 Haziran 2018

Kültürümüzün yegane parçası Ramazan ile oruç tutsak da tutmasak da düzenimiz değişiyor. Uzun süren iftar davetleri, çeşit çeşit yapılan tatlılar derken doğasına aykırı bile olsa kilo almış olabiliriz. Benzer durum bayram sofraları için de geçerli. Ramazan ayı geçtikten sonra rutine dönmek yeni bir düzene alışma sürecinde bir de zengin bayram sofraları eklenince kontrollü olmak hepimiz için zor olabiliyor.

2 öğüne alışmış olan vücudumuz için birden besin tüketiminin artması mide-barsak problemleri, tansiyon yükselmesi, mide bulantısı gibi bir çok sağlık problemine yol açabilir. Kişilerde psikolojik olarak aşırı yeme eğilimi görülebilir. Ramazan ayının bitmesinin ardından hızla fazla miktarda, yağ oranı fazla, kalori içeriği yüksek  gıdalar tüketilmesi sonucunda kişilerde bir çok sağlık problemi oluşabilmektedir. Burada yapılacak şey normal beslenme rutinine yavaş yavaş geçmektir.

Bayram günü kişiler mutlaka beslenmelerine çok dikkat etmelidirler. Sabah  güne hafif bir kahvaltı edilerek başlanmalıdır. Kahvaltıda peynir, zeytin, domates, salatalık, tam tane veya ekşi maya ekmek, süt, meyve gibi hafif besinler yiyerek güne başlanmalıdır. Birden çok fazla miktarda değil, gün içerisinde az miktarlarda öğünlere dağıtılarak yemek yenmelidir. Öğün düzeni ilk etapta 3 ana öğüne çıkmalıdır.Kişi acıkırsa  öğle ve akşam yemeği arasında meyve, süt, yoğurt gibi besinler tüketilebilir. Öğle ve akşam yemekleri de küçük porsiyonlarda,  yağ miktarları düşük, kan şekerini hızla yükseltmeyecek besinlerden oluşmalı, öğünler tüm besin gruplarını kapsamalıdır. Çorba, ızgara et veya etli sebze yemeği, salata, tam tane veya ekşi maya ekmek, ayran gibi bir öğün küçük porsiyonlarda tutulduğunda yeterli ve dengeli bir öğün düzenlememize yardımcı olacaktır.

kalabalık bayram sofrası ile ilgili görsel sonucu

GELELİM ÖNERİLERE;

  • Eski beslenme alışkanlıklarınıza yavaş yavaş dönün. Sürekli olarak ağzınıza bir şey atıyorken veya ikram ediliyorken bulabilirsiniz kendinizi. Önce 3 öğünü beslenmenize yerleştirin. Sabah-öğle akşam yemekleri bu öğünler dışında acıkıyorsanız öğün ekleyin tam ortaya. Saatte 1 beslenmeyin.
  • Burada acıktığınızda tercihiniz taze-kuru meyveler, çiğ kuruyemişler ve süt ürünlerinden yana olsun. Mesela misafirliğe gittiğinizde sütlü bir kahve rica edebilir yanına ikram edilen çikolatalardan almak yerine varsa kuru meyve/kuru yemişlerden tercih edebilirsiniz.
  • Her gittiğiniz yerde tatlı yemek zorunda değilsiniz. Misafir kültürümüzde misafir gidene kadar asla ağzının boş kalmasına izin vermeyiz biz. Önce tatlı-kahve , sonra çay-börek, çörek en son meyveler gelir. Ancak bunların hepsini yemeniz hem hazımsızlığa hem de fazla kalori alımına neden olacaktır. Dolayısıyla tatlı yemek istiyorsanız bir günde birden fazla yerde tatlı tercih etmeyin genel tercihiniz sütlü tatlılar olsun.
  • Uzun bayram sofralarında sizi cezbedecek çok çeşitli şeyler olacak. Kızartmalardan, hamurişlerinden olabildiğince uzak durmaya çalışın. Yemekleri yavaş yavaş bolca çiğneyerek tüketin. Böylece daha az besin tüketerek daha kısa sürede tokluk hissine ulaşacaksınız.
  • Ramazan boyunca vücudunuz susuzluğa alışmış olabilir. Özellikle yaz aylarında daha fazla su kaybı yaşadığınız için bolca su (2-2,5 litre kadar) tüketmelisiniz. Su tüketimine destek olması açısından sade maden suyu, şekersiz komposto, ayran veya bitki çayları ile destekleyebilirsiniz ancak unutmayın çay ve kahve vücuttan su atımını kolaylaştırır. Çay-kahve içtiğiniz kadar ekstra su eklemelisiniz.
  • Sahur vakitlerinden kalma bir alışkanlıkla gece yemek yeme alışkanlığı edinmiş olabilirsiniz. Normal düzene geçme ile birlikte bu alışkanlığınızdan yavaş yavaş uzaklaşın.
  • Bayram ile birlikte alkol tüketimine birden yüklenmeyin. Yavaş yavaş geçiş yapın.
  • Fiziksel aktivite hayatımızın her anında olmalı. Spor dalı ile ilgilenmiyorsanız aktif yaşamı seçmeli yürüyebileceğiniz her yere yürümelisiniz. Özellikle bayram zamanı biraz da fazla kaçırdıysanız tempolu egzersizinizi yapmayı asla ihmal etmeyin.

 

 

PEKİ YA EV SAHİBİYSENİZ;

  • O zaman ‘ayıp olur’ kavramından ziyade biraz insanların sağlığını düşünerek işe başlamalısınız. Kahvaltıya veya akşam yemeğine davet ediyorsanız kızartmalardan, aşırı yağlı yiyeceklerden sofranızda bulundurmamaya özen gösterin. Her zaman hafif seçenekleriniz de olsun zeytinyağlı sebze yemekleri , kurubaklagil salataları , yoğurtlu mezeler gibi… Eğer kahve içmeye davet ediyorsanız; illa ki çikolata ikram edecekseniz kuru meyve de ikram edin ve lütfen özellikle çocuklara ısrar etmeyin. Şerbetli –hamur işi tatlılar yerine sütlü tatlılar yapabilirsiniz, tatlı yerine meyve ikram edebilirsiniz.
  • Ve yapacağınız en önemli şey ısrar etmemek. Uğraşınız karşısında eline sağlık cümlesini duymak istiyor olabilirsiniz ancak karşınızdaki yemek istemiyorsa lütfen ısrar etmeyin bu şekilde bir çok yerde yemek zorunda kalan insanlar var böyle yaparak iyilik yapmıyoruz sadece yaptığımız tatlıyı bitirmiş oluyoruz.

 

Her şeyden ağız tadıyla ama kararınca yiyebileceğiniz sağlıklı, mutlu ve huzurlu bir Ramazan Bayramı dilerim.